Syö monivitamiineja raskauden aikana

Jopa 1,5 miljoonaa vauvaa säästyisi alhaiselta syntymäpainolta

Rauta-foolihappovalmisteita suositellaan kaikille naisille lisäravinteina raskauden aikana ja jo sitä ennen. Tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkin multivitamiinien käytöllä saattaa olla suotuisampia vaikutuksia, ainakin vauvojen alhaisen syntymäpainon ehkäisyssä.

Tutkimuksen mukaan multivitamiinit alentavat tuntuvammin alhaisen syntymäpainon riskiä verrattuna rauta-foolihappovalmisteisiin.

"Alhainen syntymäpaino ja siihen liittyvät komplikaatiot aiheuttavat maailmanlaajuisesti yleisimmin alle viisivuotiaiden lasten kuolemia", torontolaisen Mount Sinain sairaalan tohtori Prakash Shah ja tutkimuksen muut tekijät kirjoittivat Canadian Medical Association Journalissa. Tutkimuksesta uutisoi MedicalNewsToday.com-verkkosivusto.

Uutisen mukaan vuosittain syntyy arviolta 133 miljoonaa vauvaa maailmanlaajuisesti, joista 15,5 prosenttia kärsii alhaisesta syntymäpainosta. Tutkijoiden mielestä noin 1,5 miljoonan vauvan alhainen syntymäpaino voitaisiin välttää, jos kaikki odottavat naiset saisivat raskauden aikana multimikroravinteita eli käytännössä monivitamiinivalmisteita.

Lähde:
IltaSanomat

Katso myös Magnesium tutkimus.

« Katso kaikki uutiset ja tapahtumat