Omega-3 voi suojata rytmihäiriöiltä

Kalasta ja kalaöljystä saatavien pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen suuri pitoisuus veren seerumissa voi selvästi vähentää sydämen eteisvärinäriskiä. Eteisvärinä on yleinen sydämen rytmihäiriö. Kuopiolaistutkimus julkaistiin arvostetussa kansainvälisessä lääketieteen alan Circulation-lehdessä.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu kalan syönnin olevan yhteydessä pienentyneeseen eteisvärinän riskiin. Vaikutuksen on arveltu välittyvän kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen eikosapentaeenihapon (EPA) ja dokosaheksaeenihapon (DHA) kautta.

Kuopion yliopistossa seurannassa olevan Sepelvaltimotaudin vaaratekijätutkimuksen (SVVT) alussa seerumin omega-3-rasvahappopitoisuudet määritettiin 2174 mieheltä, joiden ikä oli 42-60 vuotta.

Tutkimuksen 17,7 vuoden seurannan aikana 240 miehellä todettiin sairaalakäyntiä vaatinut eteisvärinä.

Niillä miehillä, jotka kuuluivat ylimpään neljännekseen seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuuden perusteella, oli 35 prosenttia pienempi eteisvärinän riski verrattuna alimpaan neljännekseen.

Yksittäisistä pitkäketjuisista omega-3-rasvahapoista vahvin yhteys havaittiin DHA:lla. Sen sijaan seerumin keskipitkäketjuinen omega-3-rasvahappo, ihmisille välttämätön alfalinoleenihappo, ei ollut yhteydessä pienentyneeseen eteisvärinän riskiin, ei edes niillä tutkittavilla, joilla seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuus oli pieni.

Tutkimus tuo lisävahvistusta jatkuvasti lisääntyvälle näytölle kalan syönnin edullisista vaikutuksista sydämen terveydelle. Ruokavalion onkin hyvä sisältää vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa, mieluiten rasvaisena kalana. Runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältäviä kalalajeja ovat muun muassa anjovis, sardiini, makrilli, lohi ja silli, kun taas esimerkiksi seitissä tai turskassa näitä rasvahappoja on hyvin vähän. Kotimaisista järvikaloista kannattaa suosia esimerkiksi muikkua. Myös kalaöljyvalmisteita voi käyttää.

Tutkimuksen rahoittajana toimi muun muassa Suomen Akatemia.

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Jyrki Virtanen, Kuopion yliopisto, kansanterveyden ja kliinisen ravitsemustieteen laitos, kansanterveyden tutkimusyksikkö, p. 017-162957, jyrki.virtanen@uef.fi

Artikkeli Circulation-lehden verkkosivuilla: http://circ.ahajournals.org/rapidaccess.shtml

Lähde: Kuopion yliopisto (25.11.2009)  
http://www.kampus.uku.fi/tiedotteet/tiedote.shtml?v=2009&tied=12591437346443

Tutkimusviite

Jyrki K. Virtanen, Jaakko Mursu, Sari Voutilainen, Tomi-Pekka Tuomainen.
Serum Long-Chain n-3 Polyunsaturated Fatty Acids and Risk of Hospital Diagnosis of Atrial Fibrillation in Men. Circulation 2009;120:2315-2321.

« Katso kaikki uutiset ja tapahtumat